środa, 23 września 2009

Biel

Nie lubię białych bluzek, ale bardzo lubię białe pergamano. Białe, to znaczy, że do wykonania obrazka używa się tylko białego tuszu oraz narzędzi do tłoczenia i cieniowania.
Oczywiście dla wzmocnienia efektu warto dodać jakieś ładne ażurki, ale to całkiem inna historia.

Najpowszechniejszą metodą jest odrysowanie na kalce wzoru cienką stalówką umoczoną w tuszu lub rapidografem a później staranne wytłoczenie linii. Przy tej pracy doskonale widać tę zaletę kalki, jaką jest przejrzystość: szablon ułożony pod spodem widać bardzo dobrze i każdy potrzebny szczegół da się dokładnie odwzorować. Wystarczy dodać trochę cieniowania, które sprawi, że wzór będzie bardziej plastyczny i gotowe:





Można użyć specjalnego szablonu. Właśnie niedawno pierwszy raz wytłoczyłam biały bukiecik. Dodałam trochę złota, bo ładnie się z bielą komponuje:





Jest jeszcze trzecia metoda; bez żadnych pomocniczych sztuczek i szablonów czy schematów. Po prostu tak, jak nam fantazja dyktuje, wytłaczamy motyw:


Trzeba tylko pamiętać, że całą pracę robi się po lewej stronie, więc warto często podglądać, co nam wychodzi i korygować, bo zetrzeć nic się już nie da. Każda linia jest na zawsze.


Do tłoczenia służą między innymi takie narzędzia:




Biel bardzo mi się podoba w karteczkach świątecznych i ślubnych; z odrobiną złota.

Te dwie zrobiłam właśnie na takie okazje:








































8 komentarzy:

  1. cudeńka:)))

    czekam,kiedy sama będę miała czas..jeszcze trochę..bo normalnie padam..a teraz jeszcze mała mysz!!!!

    aaa a wzorek świąteczny to nie jest czasem z Burdy? bo ja taki pamiętam,albo podobny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myszą - małą w dodatku - to się proszę uprzejmie nie zasłaniać! :-))

    Zimowe chałupki mam na jakimś skrawku druknięte i nie wiem skąd są;kartkę robiłam ze dwa lata temu :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja się myszem nie zasłaniam:)))

    ale odkryłam w domu pokłady kalki,tzn Mąż mnie przypomniał,jak mu Anioła pokazałam,że mamy w domu co nieco,jakieś skrawki dość spore z firmy produkującej różniste papiery.teraz narzędzia!
    po wypłacie zamawiam!o!

    OdpowiedzUsuń
  4. I pomysleć, że ja tyle czasu żyłam nie wiedząc,że istnieja tajie cudeńka!
    No nigdy się z nimi nie zetknęłam!

    Czytam jak książkę bardzo ciekawą.
    I czekam na więcej!

    Mijkę wzięło, Mijkę wzięło!

    Ja się opieram bo ja mam dwie lewe...

    OdpowiedzUsuń
  5. Mijko - kalka minimum 150g, może być 160 albo nawet 200. Na cieńszej jest duże ryzyko dziurawienia przy tłoczeniu

    OdpowiedzUsuń
  6. Neskavko - nie wierzę w dwie lewe :-))

    OdpowiedzUsuń
  7. Neska..nie ma lewych:))są leniwe:)

    no grubszą mam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepiękne prace, aż oczy się cieszą jak się ogląda te śliczności

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz to dla mnie przyjemność i motywacja.