sobota, 16 stycznia 2016

Zakończenie

Być może zastanawiacie się dlaczego obrazek w kilku fazach powstawania tak często i długo wyleguje się bezczynnie przygnieciony czymś ciężkim. Powodów jest kilka; są ważne i dla kalki i dla wykonawcy. Przede wszystkim po pierwszym tłoczeniu i cieniowaniu kalka jest "zmęczona", co przejawia się lekkim pofałdowaniem powierzchni - trzeba pozwolić, aby się nieco wyprostowała. To także czas dla wykonawcy, by zastanowił się, gdzie i jak rozłożyć cieniowane akcenty.
Dlatego bardzo proszę wszystkich, którzy zaczynają lub dopiero zaczną przygodę z techniką pergaminową - nie śpieszcie się, nie próbujcie od razu dążyć do intensywnego wybielania kalki, rozłóżcie ten zamiar na dwa-trzy razy posługując się narzędziami delikatnie.
 Inny powód dotyczy przygotowania kalki do naklejania na podłożu, tle, czyli najczęściej kolorowym kartonie. Im gładsza powierzchnia, tym łatwiej. 

No i właśnie przechodzimy do prac wykończeniowych. Dla przykładu położyłam moją wycinankę na kilku kartonach, żeby znaleźć najlepszą tonację:



    Czego szukam? Dobrego kontrastu, dobrego wyeksponowania roślinnego motywu i ażurowego środka. 
W tej sytuacji odpadają kartony jasne jako zbyt mdłe. 
Czerwony i fioletowy po prostu mi się nie spodobał. 
Przez chwilę zastanawiałam się nad zielenią i szarością...

Ostatecznie wybrałam to, co lubię najbardziej jako tło w pracach  typu "wall decoration":


Czasem trochę inną motywacją kieruję się przy kartkach okolicznościowych, ale o tym będzie okazja opowiedzieć przed Wielkanocą :-)
Jeszcze dwa słowa o detalu, który znajduje się na środku obrazka: w miejscu zejścia się wszystkich linii nakleiłam mały kwiatek a środek kwiatka ozdobiłam  dżetem-brylancikiem.
I to już wszystko.


10 komentarzy:

  1. Cuudna !!!! :) Pieknie wyszla :)))Ja dzisiaj z dziecmi bedziemy robic karteczki dla dziadkow :)) A ja wogole niekartkowa jestem hihi ,ale z pomoca dzieci mysle cos nam wyjdzie :))) Pozdrawiam Cie Serdecznie Niedzielnie :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najważniejsze jest serce i pasja w pracy; szczególnie dla babci i dziadka.
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Prześlicznie wygląda ta serweta. ja również lubie białe pergamano na ciemnym tle. Widać wszystko zdecydowanie lepiej.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. It is true Joanna - you have to be very careful about which colours you put behind parchment. Certain colours 'kill' the piece and others bring it alive. I find that of the lighter colours Apricot is a good colour. It is unusual but it seems to warm the parchment.
    Carol
    xx

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I think I will try to use this color in my work. Thank you for your comment .

      Usuń
  4. Wow! Pierwszy raz widzę coś takiego! Niesamowicie to wygląda!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry - witam w moich progach i zapraszam do odwiedzin.
      Pergaminowych prac jest tu sporo, bo to moja największa pasja juz od lat :-)

      Usuń
  5. jak dla mnie tło jest doskonałe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam słabość do czerni, choć może jest czasem zbyt dostojna... :-)

      Usuń

Każdy komentarz to dla mnie przyjemność i motywacja.